Kulaty stul Pozvanka muni2019 performance  
Performativní obrat, jakožto změna filozofického a metodologického paradigmatu směřující od díla (artefaktu) k procesualitě, se na poli umění vyskytuje již od 60. let minulého století, v oborech sociálně a kulturně vědních pak především od let 90. (popřípadě od začátku nového tisíciletí). V současném českém a slovenském prostředí se konceptem performativity zabývají badatelé napříč humanitními a sociálně-vědními disciplínami, stejně tak i umělci, a to i přesto, že neexistuje jednotná terminologie ani jednotný performativní diskurz. Jelikož v tuzemsku doposud neproběhla žádná komplexní diskuse nad konceptem performativity, rozhodli jsme se k tématu uspořádat setkání odborníků napříč sociálními a humanitními obory a profesionálů z umělecké praxe. Ti by měli ve vzájemné diskuzi a diskuzi s obecenstvem představit, jakým způsobem koncept performativity/performance ve svém výzkumu používají a jak rozumí klíčovým pojmům z oblasti performativních studií.

PROGRAM



10:00 zahájení - Úvodní slovo Elišky Poláčkové

10:10 Část I: moderuje Lukáš Kubina
10:15 Alice Koubová: Performativní obrat ve filosofii
10:45 Csaba Szalo: Vědění, diskurs a performativita v kulturní sociologii
11:15 diskuse 11:30
Coffee break 11:45

Část II: moderuje Amálie Bulandrová
11:50 Michaela Vlčková: Performativní dimenze liturgie
12:20 Tereza Konývková: Fenomenální tělo jako prostředek performativního utváření skutečnosti
12:50 diskuse

PAUZA NA OBĚD

14:30 Část III: moderuje Tomáš Kubart
14:35 Milan Zvada: Vybrané aspekty výučby performatívnych štúdií a teórie divadla v globálnom kontexte – divadlo ako predmet, prax a poznanie
15:05 Tomáš Ruller: Umění jako performance
15:35 Radoslava Schmelzová: Performance jako paralela mezi výtvarným umění a divadlem
16:05 diskuse
16:30 Cofee break
16:50 Závěrečné srnutí a diskuse: moderuje Alice Koubová

 

Alice Koubová (Filosofický ústav AV ČR):
PERFORMATIVNÍ OBRAT VE FILOSOFII

Ačkoliv se performativní obrat rodí v rámci filosofické reflexe, a ačkoliv existuje mnoho slavných filosofických proklamací na toto téma (medium is message, subject is dead, perception is expression, identity is performative), představa filosofie, která nebude pouze „o“ performanci, ale s performancí se v nějakém smyslu „zaplete“, je dosud otázkou nedořešenou. Ve svém příspěvku bych ráda shrnula, v čem spočívají překážky performativního obratu pro filosofickou resentimentální pozici, a zároveň předvedu, za jakých podmínek umožňuje performativní obrat filosofii zbavit se jejích tradičních fetišů ve prospěch postoje specificky etického, který je možno označit za „ludický“, či „netragický“. Netragické myšlení z druhé pozice se vyhýbá jak principům diskurzivní dominance, tak principům charakterizujícím společnosti spektáklu.
 

 

Milan Zvada
(Katedra dramaturgie, réžie a teatrológie, Fakulta dramatických umení AU v Banskej Bystrici):
VYBRANÉ ASPEKTY VÝUČBY PERFORMATÍVNYCH ŠTÚDIÍ A TEÓRIE DIVADLA V GLOBÁLNOM KONTEXTE – DIVADLO AKO PREDMET, PRAX A POZNANIE

Príspevok je autorskou reflexiou praktickej výučby anglického jazyka a prekladu na umeleckej škole v kontexte tém a terminológie z akademického odboru Performance studies. Venuje sa úskaliam jazykového a kultúrneho prekladu pri analýze inokultúrnych divadelných tradícií a aplikácii konceptu „performance“ vo vzťahu k divadlu, kultúrnej antropológii a iným humanitným vedám. Príspevok je kritikou „etnocentrizmu“ akademických prístupov v česko-slovenskom umeleckom kontexte na úkor všeobecného rozhľadu poslucháčov vysokých škôl. Príspevok poukazuje na potenciál výučby predmetov v anglickom jazyku s cieľom rozvíjať schopnosť poslucháčov objavovať, analyzovať a interpretovať inokultúrne ideové koncepty a nachádzať súvislosti pri ich uplatnení vo vlastnom tvorivom procese a osobnostnom rozvoji.

     
 

Csaba Szalo Katedra sociologie (Masarykova univerzita v Brně):
VĚDĚNÍ, DISKURS A PERFORMATIVITA V KULTURNÍ SOCIOLOGII

Kulturní sociologie formuluje teoretický model historického působení významů. Podobně k nejrůznějším formám sociálního jednání také významy přinášejí do světa změnu. V mém příspěvku nastíním konceptuální transformace, které se odehrály v posledních dekádách na poli kulturní sociologie. Prostřednictvím rekonstrukce různých fází konceptuální proměny se soustředím na tři tématické okruhy. Jsou to: sémantické struktury významů, pragmatika sociálních představení a performativita ikonických objektů.

   

Tomáš Ruller (Ateliér performance, FaVU VUT Brno)
UMĚNÍ JAKO PERFORMANCE

Performativní obrat v umění, performativita umění, studia performance, umění performance a estetika performativity.
Performative turn in art, performativity of art, performance studies, performance art and aesthetics of performativity.

     


Michaela Vlčková (Katedra teologických věd, Jihočeská univerzita ČB)
PERFORMATIVNÍ DIMENZE LITURGIE

Při zkoumání liturgie v rámci liturgické vědy dodnes dominují přístupy nahlížející liturgii především textuálně, zaměřené na liturgické texty, případně na teologické obsahy. Liturgie jako rituální aktivita a performativní dimenze liturgie byla dlouho opomíjena. Příspěvek bude zaměřen na přístup k liturgii jako performanci, objevující se v posledních desetiletích rámci liturgické vědy vlivem rituals studies.

 


Radoslava Schmelzová (Katedra alternativního divadla, DAMU Praha)
PERFORMANCE JAKO PARALELA MEZI VÝTVARNÝM UMĚNÍ A DIVADLEM

Přednáška bude zaměřena na konkrétní případy historických paralel mezi divadlem a výtvarným uměním po performativním obratu v 60. letech minulého století. Otázka zní: Zda existují rozdíly mezi interpretací termínu performance (performance art) ve výtvarném a divadelním kontextu, pro něž by byla perfomance (performance art) výlučně záležitostí historie výtvarného umění, anebo lze koncept performance (performance art) považovat za společný „výchozí“ termín pro divadlo a historii výtvarného umění.

     


Tereza Konývková (Kabinet pro výzkum divadla a dramatu, Divadelní fakulta JAMU v Brně):
FENOMENÁLNÍ TĚLO JAKO PROSTŘEDEK PERFORMATIVNÍHO UTVÁŘENÍ SKUTEČNOSTI

Divadelní teoretička a historička Erika Fischer –Lichte ve své monografii Estetika performativity definuje dva základní typy performativních těl: tělo fenomenální a tělo sémiotické. Jejich vzájemná korelace pak v performanci spolu s dalšími typy materiálnosti (jako prostorovost, zvukovost a časovost) utváří specifický význam, sledovaný diváky na dvou úrovních: v úrovni prézentnosti (formované fenomenálním tělem) a reprezentace (formované tělem sémiotickým). Nastíněný koncept konstituování významu aplikuji na performance sokolského hnutí, jejichž prostřednictvím byla v tělech a těly aktérů a diváků utvářena národní identita. Jakou funkci při tvorbě významu takových událostí zastávalo především fenomenální tělo, bude stěžejní otázkou příspěvku.

  Kulaty stul Pozvanka muni2019 performance maly